Czym są i jak działają systemy partnerskie?

Programy partnerskie – to magiczne słowo zna z pewnością każdy, kto posiada własną stronę internetową i chce, by generowała ona jakieś zyski. A właściwie nie „jakieś”, a bardzo konkretne zyski. Bo programy partnerskie to prawdopodobnie najbardziej dochodowy sposób na zarabianie na stronie www, która posiada duży, tematyczny ruch. Czy zatem są programy partnerskie? I w jaki sposób na nich zarabiać?

Programy partnerskie – zarabiaj na prowizjach od sprzedaży
Programy partnerskie to narzędzia marketingu służące zwiększeniu sprzedaży w sklepach internetowych, portalach czy… bankach, poprzez „podzielenie” się zyskiem z partnerem, który uczestniczy w programie i promuje dany produkt. To, jak działają programy partnerskie najlepiej pokazać na przykładzie:
Załóżmy, że mamy własną stronę internetową o muzyce i zapisujemy się do programu partnerskiego sklepu muzycznego, co wiąże się ze wstawieniem na naszą stronę reklam tego sklepu. Po 2 dniach od ich umieszczenia, jakiś Kowalski wchodzi na naszą stronę i przypadkowo klika w reklamę sklepu. Następnie robi w nim zakupy, a my… otrzymujemy 10% od kwoty, jaką zapłacił!
Właśnie w taki sposób działają programy partnerskie, w których organizatorzy programu płacą partnerom prowizję, za konkretną „akcję” wykonaną w sklepie.

Modele rozliczeń w programach partnerskich
Przykład ze sprzedażą był tylko przykładem. Uczestnicząc w programie partnerskim nie zawsze otrzymujemy prowizje od sprzedaży. Oprócz nich, występują również inne modele rozliczeń tj.

  • Prowizje „za kliknięcie” w reklamę i przejście na stronę sklepu (kilka-kilkanaście groszy za kliknięcie)
  • Prowizje za rejestrację w sklepie/serwisie (kilka – kilkadziesiąt złotych jednorazowo)
  • Prowizje za konkretną akcję, na przykład złożenie wniosku o kredyt (kilkadziesiąt złotych jednorazowo)
Najpopularniejszym modelem rozliczeń jest jednak mimo wszystko model PPS (Pay Per Sell), a wieć prowizja wypłacana od wartości sprzedanych produktów czy usług.